Tuesday, August 26, 2014

(14) - صحيح مسلم (2065) حدثنا يحيى بن يحيى وأبو بكر بن أبى شيبة وإسحاق جميعا عن جرير - قال يحيى أخب


حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا سليمان بن داود الطيالسي حدثني داود بن إبراهيم الواسطي حدثني حبيب بن سالم عن النعمان بن بشير قال: كنا قعودا في المسجد مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وكان بشير رجلا يكف حديثه فجاء أبو ثعلبة الخشني فقال يا بشير بن سعد أتحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه و سلم في الأمراء فقال حذيفة أنا أحفظ خطبته فجلس أبو ثعلبة فقال حذيفة قال رسول الله صلى الله عليه وسلم تكون النبوة فيكم ما شاء الله ان تكون ثم يرفعها إذا شاء ان يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة فتكون ما شاء الله ان تكون ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها ثم تكون ملكا عاضا فيكون ما شاء الله ان يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم تكون ملكا جبرية فتكون ما شاء الله ان تكون ثم يرفعها إذا شاء ان يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ثم سكت. قال حبيب فلما قام عمر بن عبد العزيز وكان يزيد بن النعمان بن بشير في صحابته فكتبت إليه بهذا الحديث أذكره إياه فقلت له انى أرجو ان يكون أمير المؤمنين يعنى عمر بعد الملك العاض والجبرية فادخل كتابي على عمر بن عبد العزيز فسر به وأعجبه. تعليق شعيب الأرنؤوط: إسناده حسن
There it was found that perowi tekstil market named Habib ibn Salim related from (روى عن) an-Nu'man ibn Bashir, tekstil market and who narrated from him (روى عنه) is Dawud bin Ibrahim al-Wasithi. From the aspect of his sanad chain interconnectedness is not a problem, it means in the history between him and his teacher (an-Nu'man bin Bashir) and his student (Dawud bin Ibrahim al-Wasithi) is concatenated. This information can be obtained from the book Tahdz b î l â Kam Al-Imam Al-Mizzi's work, written in it about Habib Salim bin:
حبيب بن سالم الأنصاري مولى النعمان بن بشير وكاتبه روى عن النعمان بن بشير م وعن حبيب بن يساف س عن النعمان بن بشير على خلاف في ذلك وقيل عن أبيه عن النعمان بن بشير وعن أبي هريرة روى عنه إبراهيم بن مهاجر وبشير بن ثابت د ت س وأبو بشر جعفر بن أبي وحشية ت س وخالد بن عرفطة د س و داود بن إبراهيم الواسطي وقتادة فيما كتب إليه 4 ومحمد بن سعد الأنصاري الشامي ومحمد بن المنتشر الهمداني م ... (تهذيب الكمال - ج 5 / ص 374)
From the above description of the Al-Mizzi concluded: According to his status tekstil market tsiqoh Abu Hatim, Al-Bukhari Fihi nazhor his status [i], according to Abu Ahmad ibn 'Adi not found munkar hadith hadiths in his honor, but there have been idhthirôb ( chaos) in the sanad-sanad hadeeth narrated from him, and Al-Jama'ah narrated from him except for al-Bukhari. tekstil market
From there the attention focused on two things: (1) the term Fihi nazhor used by Imam Al-Bukhari, and (2) the presence of idhthirôb (chaos) in the sanad-sanad of hadith narrated from Salim ibn Habib. Because the discussion is limited to the status of Habib ibn Salim, then the second thing is put first because he was not related to the status of Habib Salim bin specifically, but related sanad-sanad narrated tekstil market from him in general or majority, is not related to the above hadith Ahmad because Ahmad hadith sanad is not considered problematic, tekstil market except that questioned Habib Salim bin.
Regarding the term Fihi nazhor used by Al-Bukhari, tekstil market there is a difference of opinion among the 'ulama of hadith. Some consider the absolute as Jarh, among which argue thus is Adh-Dhahabi, and others regard it as an absolute no Jarh, among which the opinion is At-Turmudzi Thus, a direct disciple of Al-Bukhari.
From At-Turmudzi above expression is understood that the term Fihi nazhor tekstil market used by Al-Bukhari for her perowi that there ta'ammul, or used as a form of tawaqquf, meaning not intended to Jarh absolute nor as ta'd î l.
Furthermore it was found that, the perowi assessed Fihi nazhor by Al-Bukhari has varying degrees according to the 'other scholars. For example, what is described by Shaikh Ali bin Nayef ash-Syuhud in his book, Al-khul shah f â î 'Ilm al-Jarh Ta'd î wa-l at page 483-484. He said as follows.
قلت: لكن المتتبع لاستعمال البخاري له لا يجد ما أطلقه الذهبي صوابا, بل إنك تجده قالها في المجروحين tekstil market على اختلاف درجاتهم, كما قالها في بعض المجهولين الذين لم يتبين أمرهم لقلة ما رووا, بل قالها في رواة هم عند غيره في موضع القبول.
(3) - التاريخ الكبير (3/2/329).
(14) - صحيح مسلم (2065) حدثنا يحيى بن يحيى وأبو بكر بن أبى شيبة وإسحاق جميعا عن جرير - قال يحيى أخبرنا جرير - عن إبراهيم بن محمد بن المنتشر عن أبيه عن حبيب بن سالم مولى النعمان tekstil market بن بشير عن النعمان بن بشير قال كان رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقرأ فى العيدين وفى الجمعة tekstil market ب (سبح اسم ربك الأعلى) و (هل أتاك حديث الغاشية) قال وإذا اجتمع العيد والجمعة فى يوم واحد يقرأ بهما أيضا فى الصلاتين.
Due to the status of a given Fihi nazhor Al-Bukhari tekstil market when he commented on not signify tekstil market in your Jarh

No comments:

Post a Comment